به گزارش ميراث‌آريا(chtn) آلودگي هواي تهران و رسيدن آن به وضعيت هشدار پديده تازه‌اي نيست که کسي از بابت آن متعجب شود و يا احساس نگراني کند، اما کماکان هرشهروندي نسبت به اين شرايط که در يک هفته اخير نيز به اوج خود رسيده است ابراز نظر مي‌کند. اين افراد هرکسي را از زمين و زمان گرفته غير از خود مقصر مي‌داند.

ناگفته نماند که ضعف موجود در سيستم حمل و نقل شهري نيز به اين پديده دامن مي‌زند؛ اما بايد پذيرفت که اکثر شهروندان تهراني آشنايي لازم را با فرهنگ ترافيکي ندارند و در مواقع اضطرار به جاي اينکه درست انديشه کنند با تدابيري که اتخاذ مي‌کنند بر آلودگي موجود دامن مي‌زنند.

در حالي‌که وضعيت آلودگي هوا در هفته اخير به مرز هشدار رسيده است اما شواهد بيانگر اين حقيقت است که استفاده از خودروهاي شخصي در اين روزها بيش از پيش افزايش يافته است.

اين امر ريشه در ضعف فرهنگي ترافيک شهروندان دارد، چراکه در شرايط بحراني به جاي اينکه در راستاي رفع اين مشکل اقدام کنند تمايل بيشتري را براي حضور در خيابان‌ها با خودروهاي شخصي از خود نشان مي‌دهند.

البته نبايد تمام تقصير را نيز بر گردن مردم انداخت چراکه شهروندان نسبت به سيستم حمل و نقل عمومي موجود اطمينان لازم را ندارند و بنابراين وسيله نقليه شخصي خود را حتي در بحراني‌ترين شرايط به وسيله نقليه عمومي ترجيح مي‌دهند و اين امر نياز به اصلاح زير ساخت‌ها دارد.

از سوي ديگر بيش از نيمي از شهرونداني که از وسايل نقليه شخصي براي تردد در سطح شهر بهره مي‌برند به علت نداشتن فرهنگ صحيح ترافيک و آگاهي نداشتن به قوانين راهنمايي و رانندگي خود ايجاد ترافيک‌هاي سنگين مي‌کنند که اين امر در تشديد آلودگي هوا تأثيرگذار است.

به گفته محمد اصيليان معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست بيش از 80 درصد آلودگي کلان‌شهرها به خاطر حضور منابع متحرک است که اگر فرهنگ ترافيکي اصلاح شود اين معضل و به تبع آن ترافيک و آلودگي هوا تا حدودي بر طرف مي‌شود./115

انتهای پیام/

کد خبر 1387101144